Q&A och villkor


Vad roligt att du är intresserad av Drömträdets böcker! Här finns svar på de vanligaste frågorna samt våra villkor. Hittar du inte det du söker, kontakta oss så hjälper vi dig!

Vem skickar böckerna?

När du beställer en bok direkt från Drömträdet skickas den från vårt eget lager. Drömträdet är ett litet företag, så leveranstider kan därför påverkas av semester, VAB och andra personliga omständigheter. Vi använder Postnord för att skicka ut böckerna.


Hur lång tid tar det för mig att få dem?

Vårt mål är att leverera inom en vecka. Men beroende på vid beställningen rådande omständigheter samt lagersaldo kan det ta upp till 3-4 veckor med lite otur.


Kan jag få boken signerad?

Absolut! Skriv i rutan för övrig infomeration vid beställning eller skicka ett mail till info[at]dromtradet.se så återkommer vi! Observera att ångerrätten inte gäller vid signering med personlig hälsning.


Hur går betalningen till?

Vi accepterar i dagsläget Swish eller kort via Zettle eller pappersfaktura mot en avgift.


Missat att hämta ut ett paket?

Har du missat att hämta ut ett paket som vi har skickat till dig? Då skickar vi det gärna på nytt, men vi måste då ta ut en ny portokostnad som motsvarar vad det kostar för oss att skicka paketet på nytt.


Beställa till andra länder?

Tyvärr har vi inte möjlighet att skicka böcker utanför Sveriges gräns. Du kan dock beställa våra böcker från någon av de stora bokhandlarna som har webbutiker online. Flera av dem levererar utanför Sverige.


Om jag vill avbeställa eller returnera min order?

Om du vill avbeställa en vara eller radera din beställning, mejla oss på info[at]dromtradet.se. Du har som kund alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. När du får dina böcker har du rätt att kontrollera skicket på dem och skicka tillbaka dem inom 14 dagar, så länge de är i oförändrat skick. Paketera då böckerna väl. När vi fått böckerna i retur och godkänt dem så gör vi en återbetalning. Kom också ihåg att produkten måste vara oanvänd för att du ska få byta den. Du betalar själv för frakten.


Personuppgiftshantering enligt GDPR


Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, mail och adress. Syftet med en sådan behandling är för att kunna skicka ut din beställning samt informera om nya böcker från drömträdet.

Vi har fått dina uppgifter från dig. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är avtal. Dina uppgifter kommer att sparas till dess att du önskar tas bort från maillistan och i övrigt på så sätt som krävs av bokföringslagen.

De personuppgifter vi behandlar om dig kommer inte att delas vidare. Vi kan dock komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldig att göra så enligt lag eller att det krävs för att fullfölja din beställning. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är Marléne Tamlin. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via mail på info[at]dromtradet.se.

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.